وزیر صمت اخیراً طینامهای اختصاص ۱میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را نشاندهنده وضعیت مناسب ارزی و توجیهگر آزادسازی واردات خودرو دانسته؛ این در حالی است که تداوم واردات یک کالای لوکس بیش از هرچیز حاکی از عدموجود برنامه مدون منابع ارزی است.
هرچند این روزها همه کارشناسان به اتفاق از واردات خودرو به عنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفی تولیدات داخلی خودروسازان و رهایی بازار از آشفتگی یاد میکنند، اما حتی انجام واردات بدون تغییر و تعدیل برخی محدودیتهای موجود نمیتواند اهداف مدنظر را محقق کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای اینکه دست دولت باز باشد، در مصوبه مجمع همه شرایط واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شد که ظرف امروز و فردا در جلسه هیات دولت بررسی میشود که بسیار تعیینکننده خواهد بود.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کمدرآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو، در چارچوب ضوابط، سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا اجرایی خواهد شد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است و با توجه به اینکه مجری این موضوع وزارت صمت است، هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.
به دنبال حذف واردات خودرو از لیست اقلام وارداتی در قانون بودجه نهایی شده سال ١۴٠١، واردکنندگان ضمن اینکه واردات خودرو را در دسته معضلات دولت میبینند که دغدغهای در این رابطه حس نمیکنند، معتقدند که طی چهار سال اخیر هر اعلام نظر کارشناسی که لازم بوده، به سمعو نظر ذینفعان رسیده است و زین پس هر گُلی بزنند، بر سر خود میزنند؛ در حقیقت اگر مطالبهگری ...
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: اگر خود وزارت صمت بخواهد دستورالعمل بنویسد، نه تنها تنظیم بازار انجام نمیشود بلکه منجر به انحصار، رانت و افزایش قیمت خواهد شد.
سیدرضا فاطمیامین به مسائل مرتبط با واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ بخاطر مدیریت تراز ارزی، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب تحریم ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی ...
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری ندارد و براساس همان تعرفههای قبلی است، تعرفه از ۴۰ درصد آغاز و تا مرز ۷۵ درصد براساس حجم موتور خودرو اعمال میشود.
یک استاد دانشگاه گفت: در سالهای اخیر به تجربه ثابت شده که تولیدات خودروسازان داخلی تامینکننده تقاضای بازار و همچنین تقاضای افراد برای خودروهای با قیمت مناسب و باکیفیت نیست و در این زمینه واردات خودرو هرچند به صورت محدود باید در دستور کار قرار گیرد.
طبق گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، با شناسایی 550 هزار خودروی لوکس 5600 میلیارد تومان مالیات وصول خواهد شد اما عملکرد هفت ماهه نشان میدهد فقط 146 میلیون تومان وصول شده است.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: واردات ۵۰ هزار خودرو دست کم میتواند فضای روانی ایجاد شده در جامعه را بشکند. با وضعیت حرص و ولعی که در تقاضای خودرو ایجاد شده و تا حدی سواستفاده هم میشود، فضا تا حدی میشکند و باعث میشود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفتی با موضوع واردات خودرو اعلام نکرد، اما گفت باید شرایط آن فراهم شود که در حال حاضر فراهم نیست.
طرح خودرویی مجلس طی دو هفته گذشته با القای این مسئله که این طرح به دلیل صدور مجوز برای واردات خودروی خارجی باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار داخلی خواهد شد، فضای جامعه را ملتهب و هیجانی کرد.